Lauran, verschillende businessmodellen vragen verschillende aanpak

Elke strategie vraagt om een unieke benadering

Een toonaangevend bedrijf in consumentenelektronica stond recent voor een reeks stevige uitdagingen: een teruglopende omzet; complexe betaalcondities door buitenlandse inkoop; en een intern geschil tussen aandeelhouders. Daarbovenop worstelde de onderneming met drie verschillende businessmodellen, dat leidde tot gebrek aan inzicht.

Lauran 1 (1X1)

De onderneming riep de hulp in van Kruger, om een onafhankelijk beeld te schetsen van het perspectief van de onderneming en inzicht te creëren. Kruger hanteerde een gerichte aanpak om het bedrijf weer op het juiste spoor te krijgen.

Allereerst werden de financiële cijfers per businessmodel uitgesplitst, wat de onderneming inzicht gaf in de winstgevendheid en liquiditeitsbehoefte van elk model.

Vervolgens werden in samenwerking met het financiële en commerciële team realistische prognoses opgesteld, en gekoppeld aan een liquiditeitsplanning. Hieruit bleek dat groei hand in hand ging met een verhoogde werkkapitaalbehoefte, mede door strikte buitenlandse betaalcondities.

In een strategische sessies met de directie bracht Kruger de broodnodige focus aan. Er werd gekeken naar marges, kostenstructuren, betaalcondities en benodigde overhead. De uitkomsten leidden tot een positieve doorbraak: de financier ging akkoord met een tijdelijke versoepeling van de liquiditeitslimieten om de onderneming de benodigde ruimte te geven.

Het resultaat? Het bedrijf kreeg meer financiële ruimte en heldere stuurinformatie per businessmodel. Met verbeterd en gedragen inzicht in de liquiditeitsbehoefte kan de onderneming nu gericht werken aan optimalisatie en groei. Bovendien heeft dit traject ertoe geleid dat de aandeelhouders weer eensgezind naar de toekomst kijken.