Veel ondernemers zien hun bedrijf graag groeien; in de vorm van uitbreiding in locaties en/ of meer omzet. Vaak gaat deze groei gepaard met groeipijnen, die pas aan het licht komen wanneer de situatie van de onderneming verslechtert.
Zo ook een onderneming in de retail, die in korte tijd uitbreidde naar vijf locaties. Na corona bleef de omzet achter en konden gedane investeringen niet worden terugverdiend. Kruger werd betrokken om de bedrijfseconomische situatie te beoordelen en aanbevelingen te doen ter verbetering.
De snelle uitbreiding in locaties heeft ertoe geleid dat de ondernemer zijn aandacht veel meer moest verdelen dan voorheen. Het toezicht op de financiële administratie verslapte; er werd niet tijdig opgemerkt dat de gebruikte vorm van administreren niet meer voor deze onderneming geschikt was. Het gevolg: de ondernemer baseerde belangrijke beslissingen op verkeerde financiële stuurinformatie.
In samenwerking met de onderneming heeft Kruger de financiële informatie ontvlecht, met als doel inzage te krijgen in de dekkingsbijdrage per locatie. Dit gaf de ondernemer de juiste inzichten waar ‘geld wordt verdiend en waar niet’. Op basis van deze inzichten en de aanbevelingen van Kruger werden rendementsverbeteringen doorgevoerd. Het belangrijkste gevolg: stakeholders hervonden hun vertrouwen in de onderneming.
Concluderend heeft de kennis en ervaring van Kruger een verschil gemaakt, het juiste inzicht werd gecreëerd en de pijnen binnen de onderneming zijn blootgelegd. Dit heeft geleid tot nieuw perspectief voor de onderneming, en tot op heden blijven alle locaties geopend.